گروه مهندسی آبان دریپ

مشهد پیامبراعظم ۷۵ آزادی ۱۲۹/۶

معرفی ایستگاه فیلتراسیون

معرفی ایستگاه فیلتراسیون

امروزه به دلیل محدودیت‌های منابع آبی، کشاورزان و باغداران همواره به دنبال جایگزین کردن روش های مناسب برای آبیاری مزارع و باغات خود هستند. یکی از روش هایی که در چند سال اخیر با اقبال زیادی روبه رو شده است استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار است. یکی از مهمترین ملزومات برای استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار، بهره گیری از ایستگاه فیلتراسیون است. در این مقاله در تلاشیم شما را با بخش های مختلف ایستگاه فیلتراسیون، کاربرد ها و تولیدات گروه مهندسی آبان دریپ در این زمینه آشنا کنیم.

ایستگاه فیلتراسیون چیست؟

ایستگاه فیلتراسیون به یک یا مجموعه ای از دستگاه ها و فیلترها گفته می‌شود که وظیفه آن ها تصفیه و حذف ناخالصی و ذرات معلق از قبیل ماسه، سیلت، ذرات ریز معدنی ، جلبک و… از آب آبیاری است. استفاده از ایستگاه فیلتراسیون موجب می شود از بروز مشکلات مختلف همچون گرفتگی ،رسوب، سایش و.. دراجزای مختلف سیستم آبیاری مانند لترال ها، قطره چکان، آبپاش، شیرآلات و … و کاهش عملکرد و بازده سیستم جلوگیری شود.

معرفی انواع فیلتر های ایستگاه فیلتراسیون

  • فیلتر شنی
  • فیلتر هیدروسیکلون
  • فیلتر توری
  • فیلتر دیسکی

فیلتر شنی

فرآیند فیلتراسیون به منظور حذف ذرات معلق و شناور در آب و بوسیله عبور آب از بستر متخلخلی که معمولا” از سیلیس تشکیل شده صورت می گیرد. از این فیلتر ها در قسمت های مختلفی استفاده می گردد. در تصفیه خانه های آب شرب معمولا” پس از یک تصفیه مقدماتی و قبل از مرحله کلریناسیون و در تصفیه آب های صنعتی قبل مرحله تبادل یونی محل استقرار عمومی این نوع فیلتر ها می باشد.

در تصفیه آب های کشاورزی و خصوصا” در نقاطی که نگهداری آب در استخرهای روباز می باشد از این نوع فیلتر ها برای جداسازی ذرات خزه و جلبک ها مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه در سیستم های آبیاری تحت فشاراین فیلتر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

بدنه فیلتر های شنی از جنس ورقه های فولادی بوده که پس از عملیات نورد بوسیله جوشکاری به یکدیگرمتصل می شود. درزهای جوش پس از صیقلی شدن و چربی گیری و  اسید شوئی با پوشش رنگ مناسب پوشانیده می شود.

شستشوی فیلتر های شنی بوسیله عمل بک واش Back Wash صورت می گیرد. بوسیله آب فیلتر شده یک یا چند فیلتر شن می توان فیلتر یا فیلتر هایی که نیاز به شستشو دارند تمیز نمود.

فیلتر شنیفیلتر هیدروسیکلون

مکانیزم هیدرسیکلون استفاده از نیروی گریز از مرکز است. به ترتیبی که آب خام ورودی که دارای جریان خطی می باشد به جریان دورانی و مارپیچی تبدیل می شود که در اثر آن ذرات معلق جامد به جداره داخلی و مخروطی دستگاه برخورد کرده و تحت تاثیر نیروی جاذبه (وزن ذره) روی سطح شیب دار به داخل محفظه شن گیر افتاده و آب صاف از دستگاه خارج می گردد.

این دستگاه ها سبب جداسازی ذرات معلق در مایع تا حد ۹۸٪ می گردند.

ویژگی اصلی هیدروسیکلون ها عبارت است ازحداقل افت فشار هیدرولیکی، عدم نیاز به نگه داری و تعمیرات، حداقل سرمایه گذاری و هزینه کم و سهولت و سادگی بهره برداری.

فیلتر هیدروسیکلونفیلتر توری

نحوه کارکرد این فیلتر ها بدین صورت است که آب با عبور از روزنه های ریز توری که فضای باز آن متناسب با حجم آب ورودی بوده عمل فیلتراسیون را انجام می دهد. به طور کلی این مرحله آخرین مرحله فیلتراسیون می باشد زیرا که جلبک ها و باکتری هایی که در این مرحله وجود داشته و می تواند باعث انسداد نازل ها گردند به علاوه ذرات شن و ماسه و خاک رس و سیلت های ریزی که در آب های طبیعی خام وجود دارند در این مرحله بایستی از آب جدا شود.

نوع فیلتر های توری را براساس قطر نازل خروجی و قطر و نوع ذرات موجود در آب انتخاب می نمایند. مکانیزم عمل فیلتر های توری و دیسکی مشابه یکدیگر بوده با این تفاوت که سطح فیلتراسیون در فیلتر های دیسکی بیشتر از فیلتر های توری می باشد در نتیجه فاصله زمان های متوالی بین دو شستشو بیشتر بوده و ظرفیت آن بزرگتر است.

فیلتر توری
فیلتر توری

فیلتر دیسکی

این فیلتر دارای شیار های فوق العاده باریک روی دیسک های پلاستیکی بوده که ذرات و مواد بسیار ریز معلق در آب را جدا کرده  و تا زمان انجام فرآیند اسمز معکوس این ذرات را در خود نگه می دارند. در حین عملیات شستشوی معکوس، ذرات از بین شیار های دیسک ها تمیز می شوند.

فیلترهای دیسکی به دو نوع اتوماتیک و دستی تقسیم می شوند. تفاوت این فیلتر ها در این است که در نوع دستی بعد از مدتی باید به صورت دستی شستشو داده شوند و نوع اتوماتیک آن به صورت خودکار شستشو داده می شود.

از ویژگی های فیلتر دیسکی می توان اپراتوری آسان، شست و شوی راحت، نصب آسان، بازده بالا، افت فشار پایین و مقاومت در برابر زنگ زدگی را نام برد.

فیلتر دیسکی
فیلتر دیسکی

پس از آشنایی با انواع مختلف فیلترها ، شما می‌توانید یکی از انواع مختلف این دستگاه‌ها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید .قبل از خرید ایستگاه فیلتراسیون  باید دقت داشته باشید که دقیقا بر اساس نیاز خود خرید را انجام دهید، زیرا در غیر این صورت این امکان وجود دارد که هزینه اضافی‌تری کنید در حالی که نیاز به این هزینه نیست و یا اصلا دستگاه مورد نظر نتواند نیاز‌های شما را رفع کنید.

با تماس با کارشناسان مجموعه گروه مهندسی آبان دریپ از مشاوره رایگان در خصوص انتخاب و خرید مناسب فیلتر های مورد نیاز بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فیلتر های تولیدی گروه مهندسی آبان دریپ کلیک کنید.

جهت انجام محاسبات فنی ظرفیت ایستگاه فیلتراسیون کلیک کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
باز کردن چت
1
Scan the code
پشتیبانی گروه مهندسی آبان دریپ
سلام
نیاز به راهنمایی داری؟